הכדים ביוון העתיקה היו עשויים מחימר שרוף, חומר עמיד שבזכותו הם שרדו עד אלינו. המוקדמים שבהם מתוארכים לסביבות 1000 לפנה"ס.
הכדים שימשו למטרות רבות: שימוש יומיומי לאחסון והובלה של מזון ושתייה, לסימפוזיון, למטרות פולחן, כחלק מטקסי קבורה ואפילו כקופסאות תכשיטים. חלק מהכלים היו מעוטרים בציורים של סצינות יומיות או מיתולוגיות, בעלי חיים ועיטורים גיאומטריים. לאורך מאות שנים המרכז הגדול ביותר ליצירת כדים היה באתונה, משם הופצו לכל רחבי העולם (הידוע). הקדרות היא אחד מהמקורות החשובים למחקר של התרבות יוון העתיקה.
דרך המילים
המילה קרמיקה מקורה במילה היוונית keramos (κεραμος), חימר. באתונה, סמוך לאקרופוליס, תמצאו את רובע Kerameikos שהיה רובע הקדרים בעיר.
סגנונות, טכניקות ותקופות
סגנונות הציור על הכדים הושפעו מטכניקת הייצור וכמובן משינויים היסטוריים.
הסגנון הפרוטו-גיאומטרי
900-1000 לפנה"ס לערך.
אופייני לתקופה הקדומה ביותר של התרבות היוונית. מופיעים עיטורים גיאומטריים פשוטים שהוטבעו עם מכחול או מקל על שטח הכד. בעיקר מעגלים קונצנטריים וקווים מעוגלים או בדוגמאות פשוטות.
הסגנון הפרוטו-גיאומטרי והגיאומטרי שיבוא אחריו שייכים לתקופה שנקראת תקופת המעבר או לעיתים תקופת החושך או ימי הביניים של יוון – תקופת מעבר בין התרבות המיקנית ליוונית, לפני הופעת הכתב.
הסגנון הגיאומטרי
720-900 לפנה"ס
העיטורים הגיאומטריים הופכים למורכבים ומתווספות צורות כמו מיאנדרים וזיגזגים. אופייני הוא מילוי כל שטח הכלי בעיטורים במה שנקרא "אימת החלל הריק" כשהציור מחולק לרצועות – אפריזים. מתחילות להופיע דמויות אנושיות ובעלי חיים, בעיקר סוסים, כחלק מהעיטור. הדמויות מתוארות כצללית דו מימדית והנושאים מתמקדים בתהלוכות קבורה או קרבות.
סגנון דמוי מזרחי
620-700 לפנה"ס לערך
בעקבות עלייה במסחר עם אזור המזרח הקרוב ומצרים והקמת קולוניות יווניות, נוצרה השפעה תרבותית ואלמנטים מזרחיים חדרו לאומנות יוון. הסגנון הדמוי מזרחי, נקרא גם הסגנון האוריינטלי, מאופיין במיזוג אלמנטים אמנותיים מזרחיים – פרחים, עיטורים, מפלצות ויצורי כלאיים כמו הספינקס, אל הסגנון הגיאומטרי היווני ששלט עד אותה תקופה. לקראת סוף התקופה החלו להופיע גם סצינות מיתולוגיות, בעיקר של גיבורים. מרכז הייצור היה קורינתוס.
סגנון הדמות השחורה
סגנון, או טכניקת הדמות השחורה הומצאה בקורינתוס בסביבות 700 לפנה"ס והיא שימשה בציור בסגנון הדמוי מזרחי שהוזכר מעלה. בסביבות 630 לפנה"ס הטכניקה הובאה לאתונה ותוך זמן קצר הכדים האטיים השתלטו על כל השוק.
בטכניקת הדמות השחורה יצרו את הדמויות כצלליות על גבי רקע הכד באמצעות חומר תערובת שחור ופרטיהן נחרטו לאחר מכן לתוך הצללית. פרטים בצבעים אחרים הוספו במכחול. הכד נשרף שלוש פעמים, מה שגרם לחימר להפוך לאדום. נושאי הציור היו בתחילה בעיקר מיתולוגיים, אך במהרה החלו להופיע גם סצינות מחיי היומיום.
סגנון הדמות האדומה
טכניקת הדמות האדומה הומצאה באתונה ב-530 לפנה"ס לערך. מדובר בשיטה שהיא למעשה היפוך של הדמות השחורה. הדמויות צוירו עם מכחול על הכד ולאחר מכן מולא הרקע שמסביבן בחומר תערובת שחור. הכד נשרף מספר פעמים. בגלל שהדמויות והפרטים צוירו במכחול, סגנון הדמות האדומה אפשר לאמן להגיע לרמת דיוק גבוהה הרבה יותר מסגנון הדמות השחורה ותוך זמן קצר טכניקה זו הפכה לדומיננטית. הסצינות הפכו למורכבות מאוד, לעיתים מרובות דמויות, ותיאור הצללית הדו מימדי פינה את מקומו לתיאורי עומק.
סגנון רקע לבן
סגנון הרקע הלבן דומה לסגנון הדמות האדומה, כשהדמויות צוירו במכחול על גבי הכד. השוני הוא שרקע הכד צופה בחומר לבן ולא בתערובת החימר השחורה. טכניקה זו הופיעה בעיקר באתונה במאה 5 לפנה"ס, בכדים מסוג לקיטוי (lekytoi) שמולאו שמן ובושם ששמשו בטקסי קבורה. הציורים על הכדים הללו תיארו אנשים שנפטרו לצד מצבות, יחד עם בני לוויה כמו בני משפחה או עבדים.
איך התאימו צורות הכדים לשימוש שלהם?
אמפורה
כלי גדול לאחסון והובלה של שמן או יין. ידיות גדולות עליונות לאחיזה קלה ופתח צר לשמירת הנוזל שבפנים.
קראטר
כלי גדול לערבוב יין ומים. ידיות אחיזה צדדיות ופתח רחב שמקלים על מזיגה פנימה והחוצה וערבוב. השתמשו בו בעיקר בסימפוזיון.
הידריה
כלי בגודל בינוני עם שתי ידיות אחיזה קטנות צדדיות וידית שלישית למזיגה. בעל צוואר ארוך ופתח רחב שטוח, מותאם לתפקידו ככלי למזיגה של מים.
קנתרוס
ספל לשתייה יין למטרות פולחן או בסימפוזיון. ידיות מעוגלות גדולות במיוחד שמאפשרות אחיזה גם במצב חצי שכיבה.
אמפורות פנאתנאיות
האמפורות הפנתנאיות היו כדים בגובה של כ70-60 ס"מ שהכילו שמן זית וניתנו כפרס לזוכים במשחקי הפנאתנאים, תחרויות ספורט שנערכו כל ארבע שנים במסגרת פסטיבל באתונה לכבודה של האלה אתנה. חלק מרכזי של הפרס, היה שמן הזית בכדים שהופק מעצים מקודשים לאלה.
הציורים והטכניקה של הכדים הללו היו ייחודיים להם. הציורים כללו בדר"כ את דמותה של האלה אתנה מצד אחד ותיאור התחרות הספורטיבית מצד שני. הכדים עוטרו בסגנון הדמות השחורה, גם כשזו כבר לא היה פופולרית יותר. ומה שייחודי הוא שכל רקע הכד נצבע בשחור, מלבד אזור הסצינה. סגנון ציור זה אופייני רק לאמפורות הפנאתנאיות.
הוא אז פקד עלי הפיסטוס רב התהילה ויצוהו, חיש כי במים ילוש העפר וישים תוכו פנימה קול בן-אדם ותקפו, ודומה לאלה בת אלמוות צלם בתולה יעשה הדורה ונחמדת התואר.
הסיודוס מתאר את בריאת פנדורה, האישה הראשונה, מחימר. מעשים וימים 64-60, שירת הסיודוס, עורך שלמה שפאן, מוסד ביאליק, ירושלים, 1956
למטיילים באתונה
המוזיאון הארכיאולוגי באתונה מכיל את אחד האוספים הגדולים והחשובים של אומנות מיוון העתיקה (קישור למפת גוגל). תמצאו בו גם כדים ידועים.
כמו אמפורת דיפילון
Dipylon Master, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
אהבתי הכל
תודה! שמחה שאהבת (:
I love to rid this
Thanks (: